Får du nok D-vitamin?

d-vitamin-blog

Efterår; dagene bliver kortere, vejret bliver gråt og fugtigt, og for mange af os er det liiidt sværere at komme op om morgenen. Herudover oplever flere, at årstiden samtidig resulterer i sløvhed og mere sygdom. Forklaringerne bag disse sygdomme kan være vidt forskellige, men faktisk kan man i mange tilfælde forarbejde sygdomme ved at sørge for, at man får nok vitaminer. Især D-vitamin har en stor betydning for vores ve og vel, da dette vitamin har en stor effekt på vores immunforsvar. Og faktisk er det sådan, at vi i Norden især mangler D-vitamin i efterårs- og vintermånederne, hvorfor der er større risiko for at blive syg i disse måneder. Vi har derfor kigget lidt nærmere på D-vitaminer for at gøre os selv og jer klogere på, hvordan man kan passe bedre på sig selv i vinterhalvåret ved hjælp af D-vitamin.

Info om D-vitamin
D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, der øger optagelsen af calcium (kalk) i tarmen og som er nødvendig for en normal “knogle-mineralisering”. D-vitamin sikrer også den rigtige balance i immunsystemet, og menes at være knyttet til kroppens generelle energiniveau og humør samt blodsukkerregulering. Så er humøret og energien helt i bund, og fanger du samtlige forkølelser og virusser på din vej, kan det skyldes mangel på D-vitamin.

Symptomer på D-vitaminmangel
Lider man af mangel på D-vitamin, kan man opleve følgende symptomer:

  • Muskelsmerter – oftest i lår og skulder- og nakkemusklerne
  • Svækkede hofte- og skuldermuskler, så det bliver sværere at rejse sig fra en stol, gå på trapper eller bære tunge indkøbsposer
  • Muskelkramper
  • Knoglesmerter
  • Træthed
  • Ledsmerter
  • Generelt nedsat imunforsvar med sygdom til følge

Når det er sagt, er det ikke nødvendigvis D-vitaminmangel, der foresager disse symptomer, så tag endelig en snak med din læge, hvis du oplever overstående.

Hvad du kan gøre: 

Forebyg med sol
Solen er den vigtigste kilde til D-vitamin. Det er derfor vigtigt at komme jævnligt ud og få sol om sommeren. De eksisterende solråd fra Sundhedsstyrelsen bør dog stadig følges! Den ultraviolette dosis, der skal til for at danne D- vitamin, er meget lavere end den dosis, der giver rødme af huden. Man danner stadig D-vitamin, selvom man har høj solfaktor på.

Når huden rammes af UV-B stråler, dannes der D-vitamin i huden, og processen sker blot i løbet af et par minutter. Personer med mørkere hud har samme kapacitet til D-vitamindannelse, som personer med lys hud, men processen tager lidt længere tid, fordi pigmentet melanin fungerer som et solfilter. Soleksponering i 5-30 minutter nogle gange om ugen i sommerhalvåret burde være helt tilstrækkeligt. Varigheden afhænger af tidspunktet og hudtypen. Jo stærkere sol, jo kortere tid. Det er de små “hverdagsdoser” af sol på mindre “hud-arealer” som ansigt, arme og underben, der har betydning for din dannelse af D-vitamin.

D- vitaminmangel er normalt i norden i vinter- og forårsmånederne
Når solen står lavt på himlen, absorberes hovedparten af UV-B strålerne i atmosfæren, inden at disse stråler når jordens overflade. Der dannes derfor ikke D-vitamin i huden i Danmark fra oktober til marts-april.

Kost og kosttilskud
Det anbefalede daglige indtag af D-vitamin er 7,5 μg. De fleste danskere får 2-4 μg D-vitamin fra kosten. Kostens indhold af D-vitamin er især vigtigt om vinteren, mens behovet primært dækkes af solen om sommeren. D-vitamin findes i store mængder i blandt andet æg, fede fisk (sardiner, makrel, sild, ål, laks, hellefisk), fedtstoffer (margarine, smør, olier) samt mejeriprodukter (mælk og ost). Kosten alene kan dog ikke dække behovet for D-vitamin, hvis man ikke får sol. Det kan derfor være nødvendigt med kosttilskud i form af D-vitamin. D-vitamin er som sagt fedtopløseligt og skal derfor indtages sammen med måltider, der indeholder fedt for at kunne blive optaget i kroppen. Det er derfor en god idé at spise masser af ovenstående i vintermånederne og supplere med D-vitamin-kosttilskud.

Spørg ALTID din læge til råds
Hvis du er i tvivl om du har D-vitaminmangel, skal du tale med din læge. Man får taget en blodprøve, for at finde ud af hvad ens D-vitaminstatus er. Begynd aldrig at selvmedicinere, da et for højt indtag af D-vitamin ikke er godt. De fleste næringsstoffer har en U-formet kurve, hvor både for lidt og for meget kan have en negativ effekt.

Har I andre gode råd til, hvordan man kan passe på sig selv og sit helbred i vinterhalvåret?

bloglovingoodiebox

Kilder:
www.sundhedsstyrelsen.dk
www.netdoktor.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *